Der er ingen vej uden om lagerstyring, når det handler om at få en e-business til at vokse. Efterhånden som antallet af produkter vokser, bliver styringen af hele processen mere kompleks. Det er her, moderne software, der tager højde for behovene hos både virksomheden og de mennesker, der arbejder i den, kan komme ind i billedet.
I en mindre virksomhed, hvor alle er forbundet med hinanden, får man tingene gjort ved at tale sammen på tværs af bordet. Når en virksomhed vokser, skaber teamet sine egne processer, og når de først er på plads, er det svært at ændre dem. Derfor er det vigtigt at træffe det rigtige valg fra starten – et skalerbart valg – så du ikke behøver at foretage en dyr platformændring flere år senere. Omkostningerne til platformen er en lille udgift sammenlignet med implementeringen, og lad os se det i øjnene – der er en tendens til at være i komfortzonen, når man introducerer nye løsninger, selv om de sparer tid.
Hos Lumav har vi besøgt vores kunders bagkontorer ved en del lejligheder og arbejdet sammen med dem for at finde ud af, hvordan man kan gøre processerne mere bekvemme for både medarbejdere og kunder. Nedenfor vil vi skrive om lagerprocesser, Erply WMS (Warehouse Management System), og hvorfor vi anbefaler det.
Brugerspecifikke egenskaber ved lagersoftware
Arbejdet som lagermedarbejder kræver hurtighed og præcision, der er som regel mere arbejde, end der er tid til at få det gjort, og det kan variere fra sæson til sæson. Det er ikke ualmindeligt, at hele det administrative personale bliver kaldt ind for at hjælpe med at pakke varer til jul eller andre højsæsoner. Stillingen kan være det første job for en ung person (inklusive forfatteren), og man kan argumentere for, at folk, der arbejder på lageret, måske skifter job hurtigere end gennemsnittet. Et enkelt og intuitivt teknisk værktøj er derfor en vigtig del af onboardingen. I modsætning til e-handel og marketingværktøjer skal det give brugeren en meget klar vejledning i, hvad man skal gøre i en given situation.
Forestil dig et stort lager, hvor der hele tiden kommer varer ind og ud. Lagerpersonalet kan konstant blive afbrudt af forskellige uventede hændelser, og selv store forsendelser kan betyde, at arbejdet må afbrydes fra tid til anden. Mange lagre er stadig pen-og-papir, og digitaliseringens kerneværdier – at undgå dobbelt indtastning og reducere fejl – er endnu ikke nået ud til mange virksomheder. Og folk kan selv modsætte sig det af bekvemmelighed.
Nedenfor præsenterer vi kort forskellige use cases og forklarer, hvordan Erply WMS-funktionalitet kan løse dem. Det skal også bemærkes, at WMS kan kobles sammen med anden forretningssoftware.
Teknisk løsning
Et papirløst lager betyder, at den lagermedarbejder, der før løb rundt med en bunke papir, har fået et nyt værktøj – en håndholdt scanner, en mobiltelefon eller bare en computer. Et WMS er i bund og grund en webside, der kan åbnes på alle enheder, men den mest praktiske måde at indsamle data på er med en scanner.
Modtagelse af varer
Varemodtagelse er en proces, hvor menneskelige fejl har en tendens til at snige sig ind mere end gennemsnittet. Varer afsendes af mennesker og modtages af mennesker – du skal printe købsdokumentet ud, kontrollere varerne en for en og derefter indtaste detaljerne i en computer. Derefter skal varerne placeres på det rigtige sted på hylden.
Med Erply WMS vises indkøbsordren direkte på skærmen, og indgående varer kan nemt “tweetes” i den rækkefølge, de modtages fra pallen/kassen – du ved altid, hvilke varer der allerede er modtaget, og hvilke der stadig mangler at blive læst. Flere personer kan modtage en enkelt indkøbsordre. Med Erply WMS er det også muligt at efterlade varerne i modtagelsesområdet eller at overføre dem direkte fra modtagelsesområdet til lageradresserne.
Udarbejdelse af en salgsordre
Uden et digitalt lager ville ordremontering betyde, at man skulle lede efter varer på lageret med papir i hånden og beslutte, hvilke varer man skulle tage i hvilken rækkefølge. De mere erfarne lagermedarbejdere ved uden videre, hvor varerne er på lageret, mens de mindre erfarne har en indlæringskurve. Det er en tids- og energikrævende øvelse, som kan undgås ved at implementere Erply WMS. Erply WMS guider brugeren til at plukke varerne på salgsordren ad den korteste vej, hvilket gør ordreudførelsen hurtig, effektiv og arbejdsbesparende.
I WMS kan du tildele lageradressen en meddelelse om, hvilken enhed der kan bruges til at få adgang til varerne. Hvis produktet f.eks. er placeret på et højere niveau, og der er brug for en særlig lift for at hente det, vil brugeren blive advaret om dette, før afhentningen starter. Hvis ordren er bundtet, og der bruges transportinterfaces (DPD, Smartpost osv.), udskrives de nødvendige pakkelabels automatisk efter bekræftelse, og transportfirmaet får besked om de ventende varer.
Ovenstående kan konfigureres af kunden under hensyntagen til de særlige forhold i deres virksomhed.
Yderligere løsninger
Ud over løsningerne til ind- og udlevering af varer tilbyder Erpy WMS også en række andre funktionaliteter. Når der er foretaget en opgørelse, kan du nemt kontrollere, om der er forskelle mellem lageradresser og opgørelsesresultater. For løbende at holde styr på lagerbeholdningen kan man bruge en funktion, der lader lagermedarbejderen tjekke den mængde, der er tilbage på hylden. På den måde kan lagerbeholdningen løbende holdes nøjagtig.
Resumé
Lageret er en integreret del af e-business, og et velfungerende lagersystem er en nøglefaktor for succes i en voksende e-business.
I begyndelsen af indlægget talte vi om, at processer udspringer af best practices, men her er en nuance: “Stor tilpasning er roden til alt ondt,” siger softwareudviklere (i hvert fald når det gælder freeware), og det gælder også for lagersoftware.
Løsninger, der er bygget op fra bunden, kan være praktiske for teamet og skabe en følelse af ejerskab blandt de mennesker, der udvikler dem, men ligesom en skræddersyet løsning kan det betyde, at man mister support og/eller simpelthen kommer bagud i forhold til tiden. Et godt udgangspunkt for at bygge sit eget WMS er både at gøre softwaren nem at bruge og at ændre folks processer i overensstemmelse med best practice. Når det kommer til implementering, vil Erply-teamet støtte din virksomhed.
Erply POS bruges af mange af verdens største brands (f.eks. Zapos) såvel som startups. Tidsbesparelserne er målbare – for eksempel var der i et tilfælde 8 fuldtidsansatte lagermedarbejdere på et lager med 400 ordrer, men efter implementeringen var der 4 (inklusive 2 nattevagter) med 800 ordrer.
Kom til en konsultation, og sammen med Erply vil vi hjælpe dig med at tænke over, hvordan du får dit lager til at fungere i synergi med din e-shop!