Google Market Finder
Et værktøj til at vurdere potentialet på eksportmarkederne.
Google Market Finder kan ved at evaluere indholdet i din e-butik forstå, hvilken sektor din butik tilhører, og vise styrken af konkurrencen blandt e-butikker på forskellige målmarkeder. For at bruge tjenesten skal du give adgang til Analytics.
Derudover har Google linket til en række artikler – som kan være elementære for den erfarne eksportør, men der er også en række mere specifikke case-studier tilgængelige.
Google Trends
Et meget spændende værktøj, og tak til Google for at gøre det gratis tilgængeligt for alle! Med
Google Trends kan du se, hvor meget der søges efter på Google, og hvordan det har ændret sig over tid og efter geografiske områder. Det er vigtigt, hvad der bliver søgt på. God idé til at teste potentielle målmarkeder og se, hvad folk er mere interesserede i.
Vi testede, hvor lang tid det tager for folk at begynde at søge efter Adobe i stedet for Magento – se Magento Open-Source vs Adobe Commerce-indlægget for flere detaljer. En Google-repræsentant fra en af træningssessionerne foreslog, at vi skulle bruge mere specifikke (f.eks. æble) end generelle (f.eks. frugt) søgetermer i Google Trends – folk leder efter en specifik løsning på deres problem snarere end det store billede. Og jo større markeder, jo længere/specifikke søgetermer.
I Search From
I Search From, som navnet antyder, giver dig mulighed for at vise søgeresultater, der er specifikke for det land (endda by), du undersøger. Du kan se, hvad der kommer op i søgningen, og hvem der annoncerer – et godt værktøj til at se, hvem der konkurrerer på markedet eller investerer i Google Ads. I forbindelse med rekognoscering af udenlandske konkurrenter anbefales det også at gennemgå hele deres indkøbsrejse.
Google Ads Keyword Planner
Log ind på din Google Ads-konto, vælg ” Planning” og “Keyword Planner”. Derfra kan du vælge et søgeord og se, hvilke ord der kan blive brugt til at søge efter dit e-handelsprodukt. Den viser dig også priserne på søgeord – et godt værktøj til at budgettere og teste din markedsføringsstrategi.
Sparktoro
Sparktoro finkæmmer forskellige konti på sociale medier (primært Twitter) og ser på, hvilke sætninger de bruger sammen med de søgeord, du er interesseret i (hvis du f.eks. skriver PWA Venia, kommer JavaScript, Progressive Web Apps osv. frem). Sparktoro viser “Sources of Interest”, dvs. hvilke hjemmesider og hvilke konti på de sociale medier, målgruppen følger. Du kan gøre en hel del med en gratis konto.
Grammarly
Det næste skridt i automatisk oversættelse – et browserbaseret plugin, der hjælper med at finde grammatiske fejl og forbedre ordlyden. Et forslag er at køre reklamer og hvorfor ikke også de mere vigtige forretningsmails gennem det.
Analyse af konkurrenternes Google Ads
Google giver dig også mulighed for at se, hvad dine konkurrenter reklamerer for – bare skriv et søgeord, der er relevant for dig, og begynd at analysere. Vi kendte ikke til dette før, men vi vil helt sikkert drage fordel af det – tak til Andrus for tippet! Nedenfor er der også en kort trin-for-trin-guide.
Facebook
På Facebook kan du se alle de annoncer, du har placeret, efter målgruppe og søgeord –
se her.
Tiktok
Tiktok Creative Center – får ideer til kreative løsninger (til din målgruppe). Andrus og andre reklamefolk har anbefalet, at man holder øje med Tiktok. Som forælder kan jeg bekræfte, at det næsten er den mest populære sociale mediekanal blandt den yngre målgruppe.
Tre afsluttende tanker
- Der er helt sikkert mange flere muligheder for at udforske eksport. Under alle omstændigheder er du dårligt stillet på et nyt marked – ingen venter på dig, ingen ønsker at hjælpe dig, og den bedste måde at lære på er ved at lave reverse engineering af det, de succesfulde gør.
- De bedste ting i livet er gratis! Internettet er fuld af gratis værktøjer, som du bare kan tage og begynde at bruge.
- Intet fungerer, medmindre du gør det! Passion og nysgerrighed over for både kundernes behov og konkurrenternes aktiviteter driver dig fremad. Ingen software gør tingene for dig.
Lektierne er lavet, hvad nu?
En af de største fordele ved Adobe/Magento-løsningen er dens skalerbarhed med hensyn til produkter og markeder. Når du først har fået vind i sejlene med en e-butik i Estland, kan du spejle den til markeder i andre lande til lave omkostninger, eller blot vise en del af dit sortiment på et separat domæne = administrere flere e-butikker/brands fra én platform. Der er handlende (inklusive vores kunder), som er begyndt at eksportere på en meget omkostningseffektiv måde. Læs succeshistorierne i
vores portefølje, og kom og mød os for
at tale mere!
Del posts i sociale medier: