Der har været meget snak om Progressive Web App, eller PWA, på forskellige konferencer og blogs, men når det kommer til løsninger, der allerede er implementeret, er cirklen smallere. Lad os være ærlige, det er en ny løsning, der lyder meget banebrydende, men som med enhver innovation kommer den også med risici ud over de konkurrencemæssige fordele. For de fleste e-handlere vil denne mulighed forblive uden for rækkevidde i nogen tid. Nogle internationale eksempler på vellykkede PWA-implementeringer er fremhævet her.
Lumav startede sin PWA-rejse i begyndelsen af 2019, da Magento annoncerede sin første PWA-version og sendte en brief til partnere. Vi så et stort potentiale i den nye teknologi, men vi er bevidste om størrelsen af investeringen i ny software – vi husker stadig fejlene i de første versioner af Magento 2 meget godt 🙂. Men vi besluttede at investere så meget som muligt inden for virksomheden og begyndte at uddanne teamet og lave testprojekter. I løbet af de sidste to år har vi allerede gjort flere sider live, og nedenfor skriver vi om vores erfaring med Magento PWA.
App + hjemmeside = PWA?
Kort sagt er PWA en applikation, der giver dig mulighed for at bruge fordelene ved både et website og en native app på samme tid. Mere om de professionelle:
- En e-butik skabt med PWA-teknologi kan downloades som en app, og det er nemmere end fra App Store (miniguide). Visse funktioner i appen fungerer også offline på et vist niveau, hvilket er nyttigt under forhold med en ustabil internetforbindelse.
- Via den downloadede app er det muligt at sende push-meddelelser til brugerens telefon, hvad enten det drejer sig om levering af varer, personlige specialtilbud osv. En øjeblikkelig direkte kommunikationskanal med kunden.
- PWA giver bedre brugervenlighed på en mobil enhed (herunder hurtigere sideindlæsning). Hvis du formår at etablere et tillidsforhold til kunden, og han downloader onlinebutikken som en app, er der mindre chance for, at han vil se tilbud fra en konkurrents side i browseren på samme tid, når han browser.
- Den vigtigste ting – at bygge en ekstra separat native app (både iOS og Android) til e-business betyder dobbelte udviklings- og administrationsomkostninger, da der skabes et ekstra miljø ud over e-butikken. Med en PWA udfylder ét miljø begge roller, og kunden får den samme oplevelse, hvilket er en stor prisbesparelse for dem, der alligevel planlægger at give kunderne merværdi med appen.
Denne teknologi er fremtiden inden for e-business, og det ville være naturligt, at den var på udviklingslisten hos enhver e-handler med respekt for sig selv, men…
…hvorfor har PWA så ikke taget e-handelsverdenen med storm endnu?
Som med enhver innovation kan de tidlige brugere erobre markedet hurtigere på grund af en teknologisk fordel, men der er også en anden side af medaljen. Nedenfor er nogle punkter:
- Udviklingsomkostningerne for PWA er stadig højere end for en traditionel e-shop (Magento).
- Softwaren har udviklet sig betydeligt i de senere år, men der er stadig plads til forbedringer. Det skyldes til dels tredjeparter (f.eks. understøtter Safari endnu ikke selv push-notifikationer).
- Der mangler knowhow om, hvordan man udnytter potentialet i PWA. Der er behov for en del forskning, herunder reverse engineering af nogle meget succesfulde butiksapps.
Det er opmuntrende at se flere og flere informerede forhandlere, der har lavet deres baggrundsresearch og allerede kommer til os med de rigtige spørgsmål.Alternativer og hvorfor Magento PWA
Alternatives and why Magento PWA
Selvfølgelig er Magentos egen PWA ikke den eneste i verden. Magentos PWA-lancering har været langsommere end konkurrenternes og har tidligere fået kritik fra fællesskabet. Som følge heraf er PWA-platforme, der konkurrerer inden for e-handel, skudt op som svampe efter regnen, og nogle af dem er allerede meget avancerede. E-handel vil ikke tolerere et vakuum, og her blev der set muligheder for at tage markedet hurtigere med egen løsning og gøre den til standard.
En række udviklingsvirksomheder har også stået ved en skillevej – om de skulle vælge Magentos in-house-løsning, en anden spiller på markedet eller starte helt forfra.
Hvorfor Lumav besluttede at vælge Magento (Adobe) PWA Studio (se demosiden):
- Magento Open Source er støttet af et meget stort community (500.000 udviklere), og selvom det har haft en langsommere start end konkurrenterne, bevæger det sig i retning af at skabe PWA-support for alle Magento-funktioner (roadmap).
- Magentos licensversion, Adobe Commerce, er det foretrukne valg for verdens største e-handelsbutikker, og Magento PWA er ligesom Magento blevet testet til mere kraftfulde løsninger.
- En brugerdefineret PWA, der er udviklet af et lille team, fjerner fordelen ved Magentos største plus: open source. Selvom en sådan brugerdefineret PWA kan være hurtigere og mere praktisk (og måske endda dokumenteret), indebærer den leverandørbinding, og i dette tilfælde kan en brugerdefineret løsning betragtes som en back-end.
Lumavs team har i øjeblikket skabt en række løsninger på Magento PWA, hvoraf de mest kendte er Goldtime, som vandt titlen som E-Commerce Association’s People’s Favorite, og Loverte, en af Estlands mest kendte kosmetikbutikker. Derudover vedligeholder og videreudvikler vi Klick e-store, som er baseret på den polske Vue Storefront PWA-platform.
Sådan kommer du videre
Hvornår er det rigtige tidspunkt at skifte til PWA? Det rigtige svar er forskelligt for hver virksomhed – det afhænger af, hvad konkurrenterne gør, og hvor stor en del af kundebasen, der i stigende grad foretrækker mobilen. Det er mere spændende at være pioner og holde sig foran konkurrenterne end at kopiere konservativt. Men hver tilgang har sine fordele og ulemper, og der er flere veje til succes.
Men hvis dine e-handelskunder bliver overtaget af konkurrenter (også internationale), er det værd at overveje deres app eller PWA som et af analysepunkterne og undersøge, hvilken værdi den giver kunderne. Kontakt os, så overvejer vi sammen, om PWA er en god løsning for din e-butik.